Witam. Tym razem wywiad przeprowadzi艂am z pani膮 Kamil膮 Mitek.Autork膮 powie艣ci obyczajowych dla pa艅 i nie tylko:)


1.Bohaterowie pani ksi膮偶ek s膮 bardzo realistyczni. Maj膮 swoje odpowiedniki w rzeczywisto艣ci?

Moi bohaterowie nie maj膮 odpowiednik贸w w prawdziwym 偶yciu. S膮 raczej mieszank膮 cech moich przyjaci贸艂, cz艂onk贸w rodziny, znajomych. Ludzi, kt贸rych uwa偶am za interesuj膮cych pod jakim艣 wzgl臋dem. Niekt贸rzy z nich s膮 zupe艂nym wytworem mojej wyobra藕ni. Mog臋 jednak zdradzi膰, 偶e g艂贸wne bohaterki zawsze maj膮 co艣 ze mnie samej. 

2.Pisarzy zazwyczaj pyta si臋 o ich literackie wzorce i ulubione powie艣ci. Wi臋c i ja zapytam - ma pani takie?

Jak najbardziej. Tworz臋 powie艣ci obyczajowe i najch臋tniej si臋gam po ten w艂a艣nie gatunek. Bardzo ceni臋 tw贸rczo艣膰 takich pisarek jak Petra Huelsmann, Jojo Moyes i Lucinda Riley, poniewa偶 potrafi膮 pi臋knie opowiedzie膰 histori臋 z przes艂aniem (a nierzadko r贸wnie偶 humorem), do czego i ja d膮偶臋. Trudno mi wymieni膰 tytu艂y, bo jest wiele powie艣ci, kt贸re mnie zachwyci艂y. Na polskim rynku tak偶e mamy wiele pere艂ek, kt贸re staram si臋 „wy艂awia膰”. Na moim stoliczku na przeczytanie czeka teraz „Noc komety” Eweliny Matuszkiewicz i „Poza ringiem. Amelia i ja” Ani Kasiuk. Ju偶 nie mog臋 si臋 doczeka膰 lektury. 

3. Tw贸rcy ch臋tnie dziel膮 si臋 informacjami o tym, jak wygl膮da ich praca, o zarobkach, trudach i pozytywach swojej dzia艂alno艣ci?

Raczej tak. Ja na pewno ch臋tnie dziel臋 si臋 swoim do艣wiadczeniem, bo i ze mn膮 si臋 nim dzielono, kiedy zaczyna艂am. Je艣li mog臋 komu艣 doradzi膰, jakkolwiek pom贸c, robi臋 to ch臋tnie. Wiem bowiem, jak wyboista potrafi by膰 droga osoby, kt贸ra co艣 tworzy. Trzeba zmierzy膰 si臋 z krytyk膮, ocen膮, w膮tpliwo艣ciami, kryzysami tw贸rczymi, odrzuceniem. Nie艂atwo jest pozyska膰 dobrego wydawc臋. Ja jestem jeszcze na pocz膮tku tej drogi, ale odebra艂am ju偶 kilka cennych lekcji  i nie boj臋 si臋 m贸wi膰 o tym, 偶e bywa艂o trudno. Jednocze艣nie zach臋cam, 偶eby si臋 nie poddawa膰 i wytrwa膰, bo mamy tylko jedno 偶ycie, aby realizowa膰 swoje marzenia. 

4. Prosz臋 opowiedzie膰 naszym czytelnikom, co zrobi膰 by zosta膰 pisark膮, Czy ci臋偶ko jest wyda膰 swoj膮 pierwsz膮 ksi膮偶k臋?

Moja 艣cie偶ka by艂a troch臋 nietypowa, bo zacz臋艂am od samopublikacji i dwie pierwsze powie艣ci wyda艂am na w艂asny koszt. Promocja i sprzeda偶 ksi膮偶ek tak偶e nale偶a艂y wy艂膮cznie do mnie. Jest to trudna i bardzo czasoch艂onna opcja. My艣l臋, 偶e warto rozes艂a膰 swoje dzie艂o do jak najwi臋kszej ilo艣ci wydawnictw i stara膰 si臋 o wydanie ksi膮偶ki w „normalnym trybie”, w kt贸rym autor nie ponosi koszt贸w i otrzymuje procent od sprzeda偶y. Wsparcie i promocja ze strony profesjonalnego wydawcy jest nieoceniona i cho膰 autor nie jest zwolniony z dzia艂a艅 promocyjnych, to jednak na w艂asn膮 r臋k臋 nie zwojuje wiele – szczeg贸lnie debiutant. Mamy w Polsce naprawd臋 sporo wydawnictw, warto wi臋c przygotowa膰 sobie list臋 tych, kt贸re wydaj膮 powie艣ci w gatunku, w jakim piszemy i przes艂a膰 im swoj膮 propozycj臋. Ja te偶 spr贸bowa艂am i uda艂o mi si臋 pozyska膰 zgod臋 wydawnictwa Dragon na wznowienie mojego debiutu z og贸lnopolsk膮 promocj膮 i sprzeda偶膮, co jest dla mnie ogromnym krokiem naprz贸d. 

5. Mia艂a  pani zaszczyt wzi膮膰 udzia艂 w Narodowym Czytaniu i i odczyta膰 fragment "Balladyny".  Mo偶e co艣 pani powie na ten temat?

To by艂 wspania艂y wiecz贸r. Mam ogromne szcz臋艣cie, 偶e w Legnickim Polu, kt贸rego jestem mieszkank膮, bardzo pr臋偶nie dzia艂a Gminny O艣rodek Kultury i Sportu i zawsze pami臋ta o mnie jako regionalnym tw贸rcy. Poza spotkaniami autorskimi podj臋li艣my wsp贸艂prac臋 tak偶e przy Narodowym Czytaniu i mam nadziej臋, 偶e otrzymam zaproszenie na to wydarzenie w kolejnych latach. 

6. Otrzyma艂a pani  bardzo pozytywn膮 recenzj臋 powie艣ci "Na 艣niadanie... tort szpinakowy" Co pani czuje, gdy czytelnik jest zachwycony i pisze pozytywne komentarze?

Oczywi艣cie jestem bardzo szcz臋艣liwa i czuj臋 si臋 spe艂niona.:) Zdaj臋 sobie spraw臋, 偶e nie ka偶demu ta literatura si臋 spodoba, ale jest wiele os贸b, kt贸re doceniaj膮 moje powie艣ci i dla tych ludzi tworz臋. Mog臋 mie膰 tylko nadziej臋, 偶e zadowolonych czytelnik贸w b臋dzie przybywa膰. 

7.Sama pisz臋 poezj臋 i wiem, 偶e s膮 ludzie tzw. Hejterzy. Jak pani si臋 z nimi radzi?

Do tej pory funkcjonowa艂am jako raczej niszowy tw贸rca i jeszcze ani razu nie spotka艂am si臋 z typowym hejtem. Obserwuj臋 jednak wpisy pod powie艣ciami innych autor贸w i jestem przera偶ona. Kiedy m贸j debiut uka偶e si臋 na rynku, musz臋 przygotowa膰 si臋 na to, 偶e dost臋p do niego b臋dzie nieograniczony i mo偶e pojawi膰 si臋 hejt. Jak go przyjm臋? Trudno mi powiedzie膰. Na pewno b臋dzie bola艂, ale nie wolno traci膰 z oczu obranego celu i ulega膰 powierzchownej ocenie os贸b cz臋sto sfrustrowanych zupe艂nie z innych powod贸w ni偶 lektura mojej ksi膮偶ki. Co innego konstruktywna krytyka, kt贸rej zawsze s艂ucham i kt贸r膮 przepuszczam przez sw贸j os膮d. 

8. Czy uto偶samia si臋 Pani z bohaterami swoich ksi膮偶ek?

Zdecydowanie tak. Na pewno nie ze wszystkimi, ale wielu z nich „otrzymuje” m贸j 艣wiatopogl膮d, moje przemy艣lenia. Szczeg贸lnie g艂贸wne bohaterki, kt贸re za ka偶dym razem s膮 ods艂on膮 innej cz臋艣ci mnie samej. 

9. Czy przechodzi艂a Pani kiedy艣 kryzys tw贸rczy?

Tak. Na pocz膮tku tego roku zmuszona by艂am na dwa miesi膮ce zawiesi膰 pisanie trzeciej powie艣ci z przyczyn osobistych. Musia艂am sobie pouk艂ada膰 emocje w pewnej sprawie, zerwa膰 kilka relacji. Nie mog臋 pisa膰, kiedy jestem obci膮偶ona trudn膮 sytuacj膮, zmartwieniem. Ale po jej oczyszczeniu powr贸ci艂am do pisania i trzecia powie艣膰 jest uko艅czona, a ja przymierzam si臋 do kolejnej. 

 10. Czy do pisania ksi膮偶ek kto艣 Pani膮 zach臋ca艂, czy by艂a to Pani decyzja? Co przyczyni艂o si臋 do tego, 偶e zacz臋艂a Pani pisa膰?

To by艂a wewn臋trzna potrzeba, kt贸ra tkwi艂a we mnie od lat. Zanurzona w 偶yciu zawodowym i rodzinnym spycha艂am j膮 do pod艣wiadomo艣ci, ale kiedy urodzi艂 si臋 m贸j drugi synek, nagle wszystko wr贸ci艂o ze zdwojon膮 si艂膮. Przebywaj膮c w domu, dosz艂am do wniosku, 偶e teraz albo nigdy. Mia艂am kilka pomys艂贸w – przede wszystkim klaruj膮c膮 si臋 w g艂owie wizj臋 Szramy, bohatera mojego debiutu „Na 艣niadanie… tort szpinakowy”. Do spisania jego historii zmotywowa艂a mnie rozmowa z przyjaci贸艂k膮 o samorealizacji w 偶yciu. Jestem typem zadaniowca, wi臋c wyznaczy艂am sobie cel oraz termin i… po prostu wykona艂am zadanie.:) Jednak ksi膮偶ka ta z pewno艣ci膮 by艂a te偶 porywem serca, bo nie da si臋 stworzy膰 powie艣ci bez wytrwa艂o艣ci, ale i bez emocji. 

11. . Czy pracuje Pani w tej chwili nad kolejn膮 ksi膮偶k膮? Je艣li tak, to prosz臋 uchyli膰 r膮bka tajemnicy i zdradzi膰 co艣 o niej…

W艂a艣nie przygotowuj臋 si臋 do spisania czwartej opowie艣ci. Tym razem b臋dzie to historia kobiety, u kt贸rej zdiagnozowano stwardnienie rozsiane. Od dawna fascynuj膮 mnie w膮tki medyczne, ale b臋dzie te偶 kilka innych niespodzianek. W przesz艂o艣ci uprawia艂am pewn膮 do艣膰 nietuzinkow膮 dyscyplin臋 sportu i o niej te偶 b臋dzie mowa w nowej powie艣ci.


Dzi臋ki za wywiad




Komentarze

  1. Przyznam, 偶e podziwiam osoby, kt贸re dziel膮 si臋 z innymi swoj膮 tw贸rczo艣ci膮, wystawiaj膮 j膮 na publiczn膮 ocen臋, tak sobie my艣l臋, 偶e mnie tej odwagi brakuje, bo wiem, 偶e te偶 by膰 w du偶ym stopniu identyfikowa艂a si臋 z bohaterami, ods艂ania艂a siebie w ich osobowo艣ciach i postawach. :)

    OdpowiedzUsu艅
  2. Zawsze mnie ciekawi艂o co takiego inspiruje pisarzy :) Ciekawa rozmowa!

    OdpowiedzUsu艅
  3. Czyta艂am jedn膮 powie艣膰 autorki, wi臋c z wywiadem zapozna艂am si臋 z przyjemno艣ci膮.

    OdpowiedzUsu艅

Prze艣lij komentarz