W wielu placówkach edukacyjnych funkcjonują radiowęzły czyli rozbudowane systemy głośników rozmieszczonych w klasach oraz na korytarzach. Główne zastosowanie tych systemów to nadawanie ważnych ogłoszeń związanych z funkcjonowaniem szkoły. Oprócz tego, radiowęzły mogą być używane do emisji krótkich audycji, które odnoszą się do bieżących wydarzeń. Takie szkolne audycje radiowe mogą być przygotowywane przez samorząd uczniowski lub specjalnie powołaną redakcję składającą się z grupy uczniów.
Realizacja tego zadania ma charakter interdyscyplinarny i może angażować grupy: dziennikarską, muzyczną oraz techniczną Nauczyciel muzyki powinien współpracować z nauczycielami przedmiotów humanistycznych podczas pracy nad audycją.
Prowadzenie audycji na żywo to zadanie wymagające dużej sprawności lektorskiej oraz realizacyjnej. Aby uniknąć niepożądanych przerw w audycji, pomyłek słownych oraz zapewnić stałą jakość dźwięku, warto wcześniej przygotować nagranie, które zostanie wyemitowane w określonym czasie.
Proces tworzenia szkolnej audycji zazwyczaj obejmuje kilka etapów
1. Określenie celu, wizji i ram czasowych audycji
2. Opracowanie scenariusza
3. Nagranie głosu lektorskiego
4. Selekcja utworów muzycznych
5. Dobór odpowiedniego tła dźwiękowego i muzycznego
6. Montaż audycji przy użyciu komputera
7. Kontrolny odsłuch i akceptacja przez nauczyciela
8. Emisja audycji przez szkolny radiowęzeł i publikacja w Internecie
9. Archiwizacja audycji
Początek audycji warto wzbogacić krótkim wstępem muzycznym czyli jinglem, który przyciągnie uwagę słuchaczy. Finalny projekt można zapisać w formie pliku audio (np. .wav, .mp3) lub nagrać na płycie CD, co umożliwi odtworzenie go na sprzęcie radiowęzłowym.
Kluczowe jest również ustawienie odpowiedniej głośności audycji oraz właściwe dostosowanie poziomu sygnału z odtwarzacza na wejściu wzmacniacza radiowęzłowego. Gotową audycję można opublikować na stronie internetowej szkoły lub samorządu uczniowskiego, a jej archiwizacja z dokładnym opisem tematu i daty emisji jest bardzo ważna.
Cele edukacyjne przygotowania szkolnej audycji radiowej
- Rozwijanie wrażliwości uczniów na powiązania między słowem a muzyką
- Umiejętność doboru muzyki odpowiedniej do charakteru audycji
- Nauka podstawowych technik montażu dźwięku z użyciem komputerowego edytora dźwięku
- Inspiracja do tworzenia własnych audycji słowno-muzycznych
- Rozwijanie umiejętności dyskusji na temat estetyki programu
- Zainteresowanie dziennikarstwem i pracą w rozgłośni radiowej
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz